Γυμνάσιο Πόμπιας
Δ/νση Δ/θμιας Εκπαίδευσης Ν. Ηρακλείου

Διαχείρηση ιστοσελίδας

Μόνο για καθηγητές



Αρχική σελίδα Τρίτη Γυμνασίου Αρχαία Ελλην Γραμματεία Σημειώσεις απο την ιστοσελίδα Dialogos

Σημειώσεις απο την ιστοσελίδα Dialogos

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΑΠΟ ΤΗΝ ΙΣΤΟΣΕΛΙΔΑ DIALOGOS http://fk-thess.blogspot.com/

 Ευριπίδη, Ελένη (412 π.Χ.)

ΠΡΟΛΟΓΟΣ

1η Σκηνή (1-82): Μονόλογος Ελένης

ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΕΝΟΤΗΤΑΣ

-          Ο τόπος και οι άνθρωποι

-          Η ταυτότητα της ηρωίδας

-          Τα βάσανα της Ελένης στο παρελθόν

-          Τα βάσανα της Ελένης στο παρόν

Η προϊστορία της Ελένης

-          Η καταγωγή της Ελένης (κόρη του Δία και της Λήδας)

-          Ο ρόλος των θεών στη μοίρα της (η Ήρα οργίζεται με την εκλογή του Πάρη, οπότε στην Τροία στέλνει το είδωλο της Ελένης και όχι την ίδια)

Ι. ΑΦΗΓΗΜΑΤΙΚΕΣ ΤΕΧΝΙΚΕΣ ? ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ

Σκηνοθετικοί και σκηνογραφικοί δείκτες (στοιχεία όψης)

-          τόπος: η Αίγυπτος

-          τάφος Πρωτέα

-          η Ελένη φτάνει ικέτισσα στον τάφο

-          πληροφορίες για το κάστρο

Τι έβλεπε ο αρχαίος θεατής; Γιατί; (έλλειψη τεχνικών μέσων)

-          ο λόγος σήμερα λειτουργεί σαν υπόδειξη στον σκηνοθέτη

-          ο λόγος τότε λειτουργούσε σαν σαν διεγερτικό στη φαντασία των θεατών που συμπλήρωνε τα κενά λόγω έλλειψης τεχνικών μέσων

Πώς θα μπορούσε να είναι μια σύγχρονη σκηνοθεσία;

-          ρεαλιστική σκηνοθεσία ή σκηνικό (πχ μια μεγάλη ζωγραφιά με τον ποταμό Νείλο)

-          συμβολική ή αφαιρετική σκηνοθεσία ή σκηνικό (πχ μπουκαλάκια με νερό που συμβολίζουν τον Νείλο)

ΙΙ. ΙΔΕΕΣ

Σκεπτικισμός του Ευριπίδη: προτιμά τις ορθολογικές ερμηνείες των φαινομένων (στοιχεία διάνοιας)

-          για τις πλημμύρες του Νείλου (=φυσική, λογική εξήγηση)

-          η λέξη «φήμη» (στ. 20) εκφράζει αμφισβήτηση

Αμφισβήτηση των θεών

- αιτία του πολέμου όχι η Ελένη αλλά τα πάθη των θεών (οργή της Ήρας)

                ? Ευριπίδης: ονομάζεται από σκηνής φιλόσοφος. Είναι ρεαλιστής, αμφισβητίας, επηρεάζεται από τις ιδέες των Σοφιστών

Η αντίθεση φαίνεσθαι / είναι

-          το θέμα της ομορφιάς: φαίνεται κάτι καλό που φέρνει δυστυχία στην ηρωίδα (βλ. σ. 37 το παραμύθι της Χιονάτης)

-          το όνομα / το σώμα: η Ελένη και ο Αχιλλέας νιώθουν ενοχή διότι το όνομά τους έχει χρησιμοποιηθεί παρόλο που οι ίδιοι (το σώμα τους) δεν ευθύνονται (βλ. απόσπασμα για τον Αχιλλέα σ. 31)

ΙΙΙ. ΧΑΡΑΚΤΗΡΕΣ (στοιχεία ήθους)

·         Το ήθος της ηρωίδας (η γνώμη των Ελλήνων για την Ελένη που ακολουθεί την εικόνα της Ελένης της παράδοσης διαφέρει από το ήθος της Ελένης σύμφωνα με τον Ευριπίδη)

η Ελένη του Ευριπίδη

- συζυγική πίστη

- ηθικός κώδικας τιμής

- ομοιότητα Ελένης - Πηνελόπης (πιστή σύζυγος/ μνηστήρες την πιέζουν/ καθυστερεί το γάμο)

              η Ελένη της παράδοσης (και η γνώμη των Ελλήνων για την Ελένη)

             - άπιστη σύζυγος

             - αιτία του πολέμου και του θανάτου πολλών ανδρών

·         Η τραγικότητα της ηρωίδας = προκαλεί στους θεατές έλεο και φόβο

*περιπέτειες της Ελένης στο παρελθόν:

- οργή της Ήρας για την εκλογή του Πάρη = ο Πάρης μεταφέρει το είδωλο της Ελένης στην Τροία

- πόλεμος Ελλήνων-Τρώων εξαιτίας της Ελένης

- μεταφορά της Ελένης στην Αίγυπτο από τον Ερμή μέσα σε μια νεφέλη

* προβλήματα της Ελένης στο παρόν

- το κακό όνομα της Ελένης και το μίσος για αυτήν ανάμεσα στους Έλληνες (τη θεωρούν αιτία του πολέμου/ αιτία του θανάτου πολλών ανδρών/ άπιστη σύζυγο)

- ο Θεοκλύμενος την πιέζει για να την παντρευτεί

IV. ΘΕΑΤΕΣ

Πώς ο αντιθεατρικός μονόλογος της Ελένης μπορεί να γίνει πιο θεατρικός και να αποκτήσει ενδιαφέρον για τον θεατή;

-          με κινήσεις του προσώπου & με χειρονομίες και κινήσεις του σώματος (πχ έντονος βηματισμός)

Για περισσότερες σημειώσεις δείτε εδώ